Facebook’a dava açıldı: Milyonlarca kişiye ayrımcılık skandalı!
Facebook’un ana şirketi Meta, iş ilanlarında kullanıcıları geçmişteki cinsiyet klişelerine göre hedefleyen bir algoritma kullandığı iddiasıyla insan hakları gruplarının tepkisini çekti.
Facebook aleyhindeki argümanlar, kâr amacı gütmeyen Global Witness tarafından yürütülen araştırmaya dayanıyordu.
CİNSİYETE GÖRE SINIFLANDIRILMIŞ İŞ İLANLARI
Rapor, Facebook’un reklam platformunun iş ilanlarında genellikle geçmişteki cinsiyet klişelerine dayalı olarak kullanıcıları hedeflediğini belirtti. Global Witness tarafından Facebook’un Ad Manager platformundan elde edilen verilere göre, örneğin Tamirci pozisyonları için iş ilanları ezici bir çoğunlukla erkek kullanıcılara gösterilirken, okul öncesi öğretmenleri için yapılan ilanlar çoğunlukla kadındır.kullanıcılara gösterilir.
CNN makalesinde yer alan ek araştırma, cinsiyet ayrımcılığı içeren iş ilanlarının Avrupa ile sınırlı olmadığını gösteriyor. ‘küresel bir sorun’bunu gösterdi.
Global Witness’ın demokrasiye yönelik dijital tehditler konusundaki kampanya stratejisini yöneten Naomi Hirst, medya kuruluşu CNN’e verdiği demeçte. “Endişemiz, Facebook’un toplumda birlikte yaşadığımız önyargıları şiddetlendirmesi ve aslında işyerinde ilerleme ve eşitlik fırsatlarını gölgede bırakmasıdır.”söz konusu.
ŞİKAYETLER STRATEJİ NEDENİYLE BAŞVURU YAPILMIŞTIR
Global Witness, Fransa ve Hollanda’da Meta ve Facebook’a karşı şikayette bulundu. Örgüt, kurumları şüpheli insan hakları ihlallerini soruşturmaya çağırdı.
Meta, cinsiyetçi iş ilanları algoritmasına uymaktan suçlu bulunursa, para cezaları, yaptırımlar veya ürününde daha fazla değişiklik yapması için baskıyla karşı karşıya kalabilir.
Facebook’un reklam yöneticisi platformuna göre araştırma, gösterilen kullanıcıların Fransa’da okul öncesi öğretmeni olarak iş ilanı gösterdiğini ortaya çıkardı. Psikolog iş ilanları gösterilen kullanıcıların %93’ü ve %86’sı kadındı.kullanıcıların yalnızca %25’i ve Tamirci iş ilanları gösterilen kullanıcıların %6’sı kadındı.gösterdi.
ON YILDIR AYRIMCILIK İDDİALARINA KARŞI
Facebook, son on yılda iş ilanlarının dağıtımı da dahil olmak üzere çeşitli ayrımcılık iddialarıyla karşı karşıya kaldı. Platform, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki çok sayıda davayı çözmek için 2019 yılında yapılan bir anlaşmanın parçası olarak, cinsiyet ve ırk gibi korunan özelliklere dayalı olarak konut, kredi ve istihdam reklamlarının önyargılı sunumunu önlemek için değişiklikler yapma sözü verdi.
Platformun iş modeli, reklamları tıklama olasılığının en yüksek olduğunu düşündüğü kullanıcılara dikkatlice hedefleyen algoritmasına dayanır. Böylece reklam alıcıları, platformda yaptıkları harcamaların karşılığını alıyor.
Bazı durumlarda, insan hakları savunucuları, Facebook’un reklamcılık sistemi tarafından sergilenen önyargıların diğer eşitsizlikleri şiddetlendirebileceğini söylüyor.
FACEBOOK SEÇİM SONUCUNU DA DEĞİŞTİRDİ
Cambridge Analytica, 2016 ABD Başkanlık Seçimlerinde Donald Trump’a karşı “siyasi tavsiye” Veren firmalardan biri olarak bilinir. Şirketin eski bir çalışanının itiraf etmesi üzerine büyük bir skandal ortaya çıktı. Duruma göre Cambridge Analytica, Facebook’tan topladığı bilgileri seçim sonucunu etkilemek için kullandı.
Facebook, Cambridge Analytica’nın, kullanıcılarının 50 milyon kullanıcısının bilgilerini siyasi manipülasyon amacıyla kullandığının ortaya çıkmasının ardından #deletefacebook kampanyası, kullanıcıları Facebook’u silmeye davet ederken, yatırımcılar da skandala tepkisiz kalmadı.